dissabte, 1 de novembre del 2014

TOTS SANTS: FOGASSES, CRISANTEMS I VERSOS

Heus ací el crisantem, el principal protagonista de la meua afició jardinera.
I com cada any, hui, 1 de novembre, Tots Sants, una de les festes populars del calendari cristià per commemorar que, segons s'explica a l'Enciclopèdia Catalana, tots els justs, canonitzats o no, es troben al cel.


Ahir, passava per Canals i vaig entrar en una panadería a comprar pa quan vaig veure al mostrador una fogassa, que només mirar-la, convidava a berenar, però no, segons va explicar la dependenta als que ens trobàvem allí en aquell moment, antigament hi havia el costum d'esmorzar aquest dolç a la porta del cementeri abans d'entrar a visitar els familiars finats. Ara que, no sols ho deia la panadera, sinó que aquesta és una de les receptes que es poden llegir en el llibre primer de Menjar i gaudir a la Vall d'Albaida d'Agueda Ureña i Isabel Guerrero que pels vols del 1997 es va editar gràcies a l'Obra Social de la Caixa d'Estalvis d'Ontinyent. 





No direu que la fogassa no fa bona pinta. esta dient "Mengeu-me"

Tampoc podia faltar en aquests dies una de les flors més preuades de la tardor: el crisantem. Vist l'èxit obtingut en la meua primera experiència de cultiu pel que fa a aquesta planta, enguany en tinc de més varietats, és a dir de més colors i mides de les flors i fulles, n'hi ha tants que pots tornar-te boja en els vivers com m'ha passat a mi.







Podeu veure quants colors de flors, unes estan completament obertes, altres van un poc més endarrerides. La veritat és que és un goig eixir al jardí a contemplar-les. Això mentre el temps ho permeta.  

Fa temps vaig llegir uns versos, preciosos, d'Antoni Xumet Rosselló que vaig guardar per a l'ocasió,



El teu nom

com un bell crisantem

al cel de la boca.


Amb Estígia, va guanyar el 33é. Premi de Poesia Senyoriu d'Ausiàs March de Beniarjó. 



L'extrema sequera d'enguany no m'han permès aconseguir una planta exuberant com hauria desitjat, però val més això que no res. 
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada