dijous, 29 de juny del 2017

LES (PER)VERSIONS DE SALVADOR BOLUFER




Per als qui coneixen Salvador Bolufer, el trobador de la Marina, no cal que cante les excel·lències del personatge, perquè sempre em quedaré curta, però per als qui no el coneixen de res, en faré cinc cèntims, tot reconeixent l'escàs valor que actualment té aquesta moneda. Per entrar en matèria i començar, vos heu fixat en la portada que han fet per a la publicació d'aquestos poemes satírics? No direu que la portada no és cridanera! I el títol!, buscat a consciència: Versos (per)versos. Un embolcall a la mesura del contingut que guarda.

Però qui és, a grans trets Salvador Bolufer, aquest trobador-poeta com n'hi ha pocs al territori? I que segons Peris Llorca és tan important per a magnificar la poesia satírica?:


Sóc tan sols un trobador

fabulista i somiador,

que entre versos recrimina

la dolenta coentor

del futur aterridor
que l'atzar ens vaticina...



 ... i que plora el seu dolor

entre els ecos del rumor

dels pobles de la Marina.


[...]Jo sóc eixe trobador que, amb to discret,
pronostica en vaticini prematur
i, rimant rimes amb rima de verset,
tots els anys té per costum tocar l'arquet
pregonant les peripècies dels futur[...]


[...]Jo sóc aquell pelegrí,

que a vegades pelegrina

per les ombres del confí

de la Marjal pegolina[...]


Per a l'ocasió Jesús Peris Llorca de la Universitat de València / Associació d'Estudis Fallers ha escrit un pròleg (davant) que no té desperdici, on glossa la figura del trobador del qui diu que "Escriu en versos divertits, barrocs, excessius, sorneguers, amb una punta llunyana d'amargura en el fons que es feia rialla oberta i carcallada en la superfície". També en les Notes (darrere) que el propi autor ha escrit, són aclaridores del poemari. En definitiva  coneixia moltes coses sobre aquest trobador, però en desconeixia tantes altres que m'he vist absolutament desbordada del meu poc coneixement. Doncs, quin atreviment el meu, per a explicar res sobre el trobador Bolufer! 

Però la qüestió de tot és que no tenia ganes de perdre'm la presentació d'aquestos Versos (per)versos i de seguida que vaig saber que el presentava en el seu poble, Pego, allí que em vaig presentar.  

 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada