dilluns, 16 de gener del 2017

BREU ANTOLOGIA DEL POETA JOAN VALLS I JORDÀ (1)




GRIS DE SEMPRE

¿ QUÈ traurem de la vida, què traurem
sinó una flama breu i mig somorta,
una pregunta incontestada i morta
que s'esllavissa al buit? Res no sabem

del que hi ha a la procel·losa fita
de l'incert que ens fustiga la temença,
la perdurança de la boira immensa,
grisalla que indueix llum infinita.

D'horabaixa la fe encontra impotent
la tendresa del cèlic pensament,
somni d'esperançada bonhomia.

Em dol tanta foscor, tanta eixutesa,
malgrat l'escampadissa de bellesa
que ens ofrena la còsmica harmonia.





Aquest sonet encapçala el poemari Anys i paranys de Joan Valls i Jordà editat el 1985 dins la Col·lecció Poesia 3i4 amb un pròleg de Josep Iborra que l'acaba dient:

Nosaltres, en llegir Valls, no podem deixar de ser sensibles a aquest fervorós i obstinat treball, al seu pacte amb les paraules i la seua gent. Sensibles al seu foc solitari i humil, a la seua pietat i als seus dubtes, a la seua humanitat i a la seua tendresa.

Des d'ara i ací, en aquest bloc, comence una mostra dels seus versos en l'any que commemora el seu naixement. Per edat, podria haver-lo conegut passejant pels carrers d'Alcoi, però no tinc clar que fora la persona que jo intuïsc que veia passar pel meu carrer. No importa ja; el que realment importa és haver-lo conegut a través dels seus versos i aleshores, fer-los meus també i estimar-los.
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada